11-12/09/2008

op weg naar Lompoul

Het eten gisterenavond heeft gesmaakt: spaghetti! Daarna zalig gedouched en met twee onder een veel te klein muskietennet gekropen. Ondanks de airco toch niet zo super goed geslapen, eigenlijk echt niet goed!

Elena verjaart vandaag, 23. Zelf zou ik hier niet graag verjaren denk ik.

Sevens trekken we verder met onze nieuwe gids: Amadou. Ziet er heel vriendlijk uit, net zoals iedereen eigenlijk die we hier al ontmoet hebben.

We bezoeken Touba met zijn moskee: lange rok en hoofddoek dus! Daarna gaan we inkopen doen om te schenken aan het dorpje waar we vannacht mogen overnachten. Het busje van Amadou heeft geen airco, dus dat belooft!

Ondertussen is de elektriciteit hier ook uitgevallen... hier besef je pas wat een luxe wij gewoon zijn en wat het is om stromend water en elektriciteit te hebben! Het zijn ongelooflijke ervaringen die je meemaakt, maar we zijn onze luxe echt te gewoon! De hitte speelt me parten! Nu op naar de heilige stad, ben benieuwd naar de moskee!

14u30: we zitten ondertussen ergens op een dak te wachten op ons eten. Het busje van Amadou ish eel wat minder dan we gewend waren bij Doudou, geen airco en de chauffeur is een pak roekelozer!

Onderweg naar Touba eerst even gestopt aan een andere moskee. Lange rokken aan, hoofddoek op, schouders bedekt. We zien er grappig uit in onze outfits! Een 50tal kinderen vlogen op ons af 'Toubab' 'Toubab' (blanke), eigenlijk echt irritant, want we kunnen ze niets geven, anders staat binnen de korste keren de hele stad rondom ons! Gewoon tot aan de ingang gewandeld en terug. Opnieuw busje in en warme hoofddoek uit!

Nog eens tegen gehouden door de politie, gebeurt hier wel vaker. Ze lijken me niet helemaal correct (beetje corrupt, maar zeker ben ik daar natuurlijk niet van...) In elk geval zijn we een 'transport exeptionel' en doen ze altijd lastig. Na een tijdje stapt de chauffeur dan uit (en neemt zijn geld mee) en dan zien we even niet wat er gebeurt, maar vijf minuten later mogen we plots verder rijden... ahum...

Onderweg gestopt in een winkeltje: feest! chips en frisse fruitsap gekocht... hmm, tegenvaller, net fanta zonder prik!

Dan de moskee van Touba: bombastisch! Marmer, groots, rijk! Een schril en pijnlijk contrast met de omgeving eigenlijk. Hier lijkt het nóg armer dan voorheen!

Bezoek aan de moskee was eens fijn om te zien, maar als niet islam mensen mochten we niet echt binnen. De rok en de hoofddoek zorgden voor een immense hitte! We naderen de kust nu terug, dus het windje is terug en dat doet deugd!

Het lijkt alsof de warmte mijn verslagje overheers, maar om even een voorbeeldje te geven: de doorzichtige nagellak op mijn vingers was de eerste dag al gesmolten, alle vuil plakte er in! Afkrabben dus maar! (best een pijnlijke onderneming!). Ook mn gsm moet er aan geloven, stukje plastiek aan de rand helemaal gesmolten! Met andere woorden, de hitte is niet te beschrijven, maar is het is écht wel warm (en vochtig) hier! St Louis zou ietsje 'frisser' zijn, nog 2 nachtjes buiten slapen eerst!

Ondertussen gegeten, niet zo lekker, maar toch wat rijst op! Sevens nog een half uurtje en dan zijn we er... We gaan nog wandelen in de duinen vandaag. Elena wordt 23 en heeft net fruit gekregen, we zullen eens proeven!

Een half uurtje later zijn we aangekomen in Lompoul, een klein huttendorpje met een waterput. Nog een andere jokergroep (avontuur) tegen gekomen die de reis in de andere richting doen, wel tof! Even spelen met de kindjes en de ballonnen die we bij hadden en dan klaar voor een duinenwandeling. Een dik uur wandelen voor een prachtig woestijnachtig uitzicht! Dan nog een uur terug terug wandelen, ondertussen was het al donker.

Amadou is niet echt ondernemend, dus zaten we daar maar wat te zitten. Na een tijdje water opgepompt (met emmer naar boven uit de waterput) Beetje afgespoeld, maar het is hier allemaal los zand, dus ja...

Dan gepicknickt buiten, gewoon broodje met smeerkaas en met tonijn. Het zand zat vol kevers, dus ik was weer niet gerust in mn nachtrust! Toch geïnstalleerd geraakt, maar veel wakker geweest. Het waait hier dan wel, maar toch had ik het snikheet! Dan opstaan, bikini aan, want we gaan naar de zee! Joepie!

Maar ondertussen dus nog het recht-uit-mn-bed-gevoel. Voel me vies, écht vies, alles plakt, ik hang vol zand, gemengd met deet, zonnecreme en zweet.

Net even gespeeld met de kindjes en nu zitten ze hier achter mij op een rijtje te kijken wat ik aan het doen ben. Best wel schattig. Ze vragen om ballonnen, maar iedereen wil er dan een. Gisteren was het ook ruzie, tot ze er allemaal eentje hadden. Nu niet, nu geen zin!

Nog geen Amadou te zien... we willen vertrekken!

Ondertussen dus verder gereisd, plaatsje bezocht waar ze plantjes stekken om zo de natuur in stand te houden, en dan naar het strand! (eerst was er sprake van te voet, maar gelukkig was het met het busje! -> 7km!!!) Daar aangekomen werden we overvallen door een imens indringende geur van rotte vis! Voor we het strand konden bereiken moesten we over de vismarkt! BAH! Wat verder gewandeld en ons in de schaduw gelegd. Even de zee in, deed goed! Gigantische golven en stromingen wel! Oppassen geblazen dus!

Nog wat gelegen en terug het busje in met als plan in een dorpje te stoppen vor picknick... zo ver zijn we helaas niet geraakt: roulement rechter voorwiel kapot! Hier staan we nu, in de blakende zon, te wachten tot de chauffeur terug is met een mechanieker en een ondereel... Kan nog effe duren dus! En ondertussen is het in België bijna mosseltjestijd voor papa's verjaardag!!! grrr ;-)