13/09/2008

naar peuldorp

Na 2.5u was het busje gisteren 'gerepareerd', toch voelde ik me nog niet echt op mn gemak er in, wegens rare geluiden! In het volgende dorpje stopten we aan een tankstation voor water, maar ze hadden ook ingepakte ijsjes, feest! Een soort witte 'magnum'! Gesmaakt! Nog een sprite mee en weer verder.

Onderweg nog gestopt aan een sjieke baobab boom, helemaal hol. Ons busje maakt weer een raar geluid, maar volgens de chauffeur is er geen probleem... hmmm! Zal toch blij zijn als we er mee in St Louis geraken zonder kleerscheuren!

Aangekomen in een peuldorp, ligt me beter dan het vorige dorp eigenlijk. Op padden na ook geen beestjes gezien en weer buiten geslapen. De kinsdjes zijn wel enorm plakkerig hier en dat irriteert best wel.

Bij aankomst gregen we verse melk, het rijkste wat ze hier hebben. Dat is een gewoonte van de peul als ze bezoek krijgen, bieden ze hun rijkste bezit aan. Gezien onze darmpjes en maagjes dat hier eigenlijk niet mogen, heeft onze gids maar met hen gedronken op onze gezondheid.

's Avonds nog naar het dichtsbijzijnde stadje gereden om weer maar ns rijst met ajuinensaus te eten. Had geen honger!

Dan buiten ons muskietennetten geïnstalleerd en redelijk goed geslapen, al was het énorm vochtig en was 's ochtends alles nat! Nu net ingepakt en ontbeten (stokbrood met confituur) en sevens gaan we naar de markt. Daarna bezoeken we nog 2 andere peuldorpjes en rijden we door naar St Louis! douchen dus vanavond! zalig!!!

Ondertussen ook even naar papa gebeld voor zijn verjaardag, die zat bij elke, dus daarna ook nog eens naar mama gebeld die aan het werken was. Deed deugd om even het thuisfront te horen! Vlak daarna zijn we uit het peuldorpje vertrokken naar de markt.

Dat was écht niet tof! De drukte, de geuren, de hitte en Amadou die per sé bij elk kraampje wou zeggen wat er allemaal lag... Blij dat we terug aan het busje waren!

Door naar een meer, maar niemand had eigenlijk zin uit te stappen, we zagen het zo ook en veel meer dan 'een meer' was er niet te zien! ;-)

Volgend dorpje was wel gezellig, alé, ze doen daar aan landbouw en omdat ze dan niet heel de tijd gejaagd achter hun dieren aan zitten zijn de kinderen ook veel rustiger, we werden niet aangeklampt en ze wachtten deze keer mooi hun beurt af voor een ballonnetje!

Thee gedronken met de mensen daar (alé, ik niet want lust dat niet). Normaal drink je er hier drie: 1e zo bitter als de dood, 2e zo zacht als het leven en 3e zo zoet als de liefde. Gezien we niet al te veel tijd hadden (thee maken en drinken neemt hier tijd in beslag!!!) hebben we de tweede overgeslagen.

Doorgereden, pasta picknick onder een boom onderweg. Alhoewel de pasta al uren stond warm te worden in ons busje en niemand er echt zin in had, was het best wel lekker eigenlijk! Nog wat vogeltjes bestudeerd die een nestje aan het maken waren en weer verder.

Nog 1 heel arm dorpje bezocht met een gigantisch oude, maar ongebruikte moskee. De armoede was hier echt enorm, fotootje trekken was ongepast geweest dus achterwege gelaten. Wel van de mensen zelf, die maar al te blij waren met wat eten en ballonnetjes die we ze gaven!

Dan door naar St Louis, hier keken we stiekem allemaal wel een beetje naar uit! Bij aankomst in ons hotelletje (Oasis: http://oasis-fishing.ifrance.com ) had je ons moeten horen! We leken wel een bende kleine kinderen die voor het eerst in vijf jaar een snoepje kregen!) Zalig zwembadje, sanitaire blok met normale wc's en douches en eenvoudige hutjes per 4) Als gekken zijnw e het zwembad in gesprongen, en bij iedereen die na het inspringen boven kwam, kwam er een welgemeende 'oooooooh' uit! :-) Echt super!

Sevens gaan we eten, nog eens aan een tafel met stoelen en een bord met bestek! Spaghetti en pannenkoekjes als dessert! Bangelijk! Nu nog even douchen! (al is het meeste vuil al in het zwembad achter gebleven... oeps!)