07/09/2008

bootje op

Een slapeloze nacht gehad, veel te warm en de ventilator sprong om het uur uit. Daar nog een portie muggen en muggenbeten bij en dan kom je vermoeid aan de ontbijttafel!

Broodje met boter gegeten en om 11u vertrekken we met Babou naar een eilandje. Goed ingesmeerd vandaag, want hoewel het bij mij nog meevalt, zijn we allemaal al goed verbrand!

De boot op vergezeld van 7 Senegalezen met hun djembe's! De zon schroeit, maar de sfeer zit er dik in! Met hen gaan we 2 dagen op stap!

16u, net een dorp bezocht, super! Echt nog wel sjiek! Kindjes kwamen weer allemaal naar ons om opgepakt te worden! Dan weer de boot op, smelten!!! Nu zitten we onder een parasolletje in de wind op het strand, zalig! De verse vis ligt op het vuur, de rijst is klaar en de uiensaus is gekookt! Genieten!

Daarna verder gevaren naar het dorpje van 1 van de mannen hier op de boot! Ballonnen en snoepjes uitgedeeld en al gauw liepen alle kindjes van het dorp achter ons aan! We hadden weer blanke handjes te kort om ze allemaal een handje te geven! Ze waren heel verwonderd naar onze muggenbeten en aders aan het kijken! Bij hen valt dat niet zo op he!

Ondertussen zitten we terug op de boot, het vuur is aan, de patatjes zijn geschild. Prachtige zonsonergang gezien en dus kan het 'feest' beginnen! Onze ramadan-ners eten een broodje en kunnen voor het eerst vandaag iets drinken! Ik kan het me niet voorstellen: zó heet en de hele dag niet mogen drinken!

Nu zijn we onderweg naar het eilandje waar we buiten gaan slapen! Er zouden gigantisch veel krabben zitten, maar voorlopig ziet het er gelukkig niet naar uit dat het gaat regenen! Vingertjes kruisen dus!

Geplaatst door fiezel 2:39 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

06/09/2008

op weg naar Ndangane

een kort verslagje van deze dag, want we zijn weeral moe!

Vanochtend ontbeten in het ViaVia (stokbrood met smeerkaas en confituur) en dan het busje op. Ca va busje, maar nog minder beenruimte dan in een vliegtuig!

Tijdje later aangekomen aan lac rose. Iedereen vloog op ons af met dingen om te verkopen!

Met bootje naar de overkant van dit zoutmeer en dan 1.5u wachten tot alle paardjes er waren! We gingen paardrijden! Het ritje was zalig en we hebben zelfs een stukje in de zee gereden! Super! Velen goed verbrand, het zou dan ook ongeveer 45 graden geweest zijn in de zon!!!

Daarna naar village des tortues... reusachtige schildpadden! Echt de moeite!

Gezien de ramadan was de chauffeur vergeten te stoppen voor picknick (en eerlijk gezegd hadden we er ook pas te laat aan gedacht!) -> honger. Dus na village des tortues weer het busje in (gelukkig met airco!) voor een helse rit van ongeveer 4u30min! Door putten en kuilen en plassen! Dat is hier echt wel enorm! Vanmorgen hing er zelfs een auto helemaal schuin en vast, die we dan maar hebben geholpen!

Ondertussen zijn we in Ndangane, op een mooi plaatsje (aangekomen om 22u30!), we hebben net een soort couscous gegeten (al smaakte die meer naar zand), gedouched en gaan nu wat proberen te slapen. Proberen, want zelfs al kom ik net uit de douche, het zweet drupt van mijn voorhoofd af...

Geplaatst door fiezel 2:22 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

05/09/2008

Yoff

Vanmorgen om 8u de wekker afgelopen! Auw, nu al?! Lekker ontbijtje met stokbrood, la vache qui rit, confituur en een soort choco...

Daarna les Wolof, de plaatselijke taal! Amai amai! Niet simpel hoor! "Mangui am niar fukk nint": Ik ben 24 jaar!

Daarna 'charettenrace' om onze pas gelerede woordjes in praktijk te kunnen omzetten! paard en kar op, zo'n schamel karretje met een mager paardje er voor, de zandweggetjes op... zorgde voor heel wat gegil en gekeeuw, gevolgd door een hilarisch gelag! Afrika, helemaal zoals je het je voorstelt!

Eerst een kennismaking met hoe ze hier wassen, dan meel fijnstampen, vervolgens water dragen en zand zeven en ook nog een zandtekening maken. Overal kreeg je dan punten (allemaal 10/10 natuurlijk! :-))

Heel veel kindjes die allemaal je hand willen vast nemen of opgepakt willen worden. Superlief, maar best vermoeiend! En maar zweten natuurlijk! Gezien het vrijdag is, dat de gebedsdag is en het ook nog eens Ramadan is, lopen we rond met een lange broek... Sterven van de hitte!

Vervolgens hebben we een bezoekje gebracht aan de talibé's (straatkinderen). Lies, een belgische die ook eigenaar is van de ViaVia, heeft hier een project opgestart dat het leven van deze kindjes toch een beetje aangenaam moet maken.

Door de Ramadan waren er niet zo veel kindjes, maar echt, super! We hadden ballonnen mee en dat vonden ze geweldig.

Eerst wat uitleg gekregen in het klasje, dan nog wat gespeeld met hen. Rond 16u waren we terug.

Half uurtje plat op bed, want amai, we waren nog moe! Om 16u30 alweer recht om in de schroeiende hitte djembe les te volgen op het strand!

Vooral het 'frisse' duikje in de zee en het spelen met de talibé's waren super eigenlijk!

Nu net gedouched en aan ht wachten op het avondeten -> Senegalese specialiteit! Daarna vroeg bedtijd, toch als we de 16 dagen willen doorkomen!

Morgen trekken we verder, het onbekende in!

Geplaatst door fiezel 2:13 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

04/09/2008

aangekomen

Vanmiddag om 11u30 vol zenuwpjes gepakt en gezakt de auto in, met mama enpapa richting Zaventem! Als eerste aangekomen, maar al gauw arriveerde de leeftijdsgenootjes ook. Kwart voor 2, afscheid papa en mama want die moesten Jarne en Jent ophalen van school. Beetje later was de groep compleet: 12 vrouwen helemaal klaar voor ons Afrika-avontuur!

Inchecken en hop, we zijn weg. Eerst tot in Lissabon, 4 uurtjes wachten en dan door tot Dakar. Op het, op eerste zicht schramel, vliegveld werden we opgewacht door mensen van de Via Via. Toen we daar aankwamen was het al ruim over middernacht, 2u plaatselijke tijd of zo! Nog gauw iets gedronken en dan ons bedje in. Met vier op de kamer, ik met Ine, Eileen en Jorien. Heel benauwend, maar toch een beetje kunnen slapen!

Geplaatst door fiezel 2:08 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

reisschema!

4 september 2008 - 19 september 2008

De knoop is doorgehakt, dit jaar wordt het Senegal! Na China, Mexico en Vietnam mijn vierde 'grote' reis. Al is het nog gigantisch lang aftellen tot september, ik kijk er nu al naar uit!!!

Bij deze dus het reisschema:

Dag 1 – 2 (do 4 - vr 5 september) Yoff en het ViaVia Joker reiscafé
Met paard en kar trekken we door het oudste dorp van Dakar en krijgen we er een introductie in de verschillende aspecten van het Senegalese dagelijkse leven. We houden halt bij de verschillende families waar we de pas geleerde Wolofwoordjes in praktijk uittesten. We brengen zéker een bezoek aan het straatkinderenproject dat de passie is geworden van de Vlaamse uitbaatster van het ViaVia Joker reiscafé.

Dag 3 – 5 (za 6 - ma 8 september) Siné Saloum
Nadat we de drukke stad achter ons hebben gelaten, bezoeken we op onze weg naar het zuiden het schildpaddendorp Village Tortue en het zoutrijke meer Lac Rose. Daarna trekken we verder naar de Siné Saloum. Dit gebied bestaat voornamelijk uit mangroves, duinen en tal van eilandjes: ideaal om met een prauw te verkennen! Via de plaatselijke jongeren organiseren we een soirée Sénégalaise. We proberen onze lichamen op de Afrikaanse ritmes te bewegen en ook een djembésessie op het strand zal niet ontbreken!

Dag 6 – 7 (di 9 - wo 10 september) Bezoek aan de lepradorpen
We brengen een bezoek aan de plaatsen waar vroeger lepralijders werden afgezonderd. Intussen hebben hun nakomelingen een normaal dorp opgebouwd. De kinderen lopen ons tegemoet en zijn niet van onze zijde weg te slaan. Onze gids is een Afrikaan met een uitzonderlijk inzicht in ontwikkelingssamenwerking. Hij toont ons hoe hij via kleine initiatieven probeert de levensstandaard van de mensen te verbeteren.

Dag 8 – 10 (do 11 - za 13 september) Broussarde
Op weg naar het noorden stoppen we in dorpjes en kleine familiale gemeenschappen waar we theedrinken met de dorpschef. We brengen ook een bezoek aan Touba, de heilige stad, waar de pracht en praal van de grote moskee in schril contrast staat met de armoede van het land.

Dag 11 – 12 (zo 14 - ma 15 september) Het koloniale Saint Louis
De charmante stad Saint Louis ligt in een gebied van natuurparken en kent een enorme rijkdom aan vogels. Hier genieten we van wat meer comfort en in de lokale discotheek gaan we stevig uit de bol.

Dag 13 – 15 (di 16 - do 18 september) Dakar en Ile de Gorée
We bezoeken Dakar en nemen er de overzetboot naar Ile de Gorée. Duizenden zwarten werden er als slaven naar de Nieuwe Wereld verscheept. Op het eiland Ngor genieten we van zon en zee of spelen we mee voetbal op het strand.

Dag 16 (vr 19 september) Terugvlucht naar België Vooraleer we terugvliegen naar België kuieren we door de Village Artisanal voor de laatste souvenirs.

Geplaatst door fiezel 13:08 Gearchiveerd in België Reacties (0)