14/09/2008

St Louis

Gisterenavond nog een pina colada gedronken en daarvoor lekker en veel gegeten! Wel weer niet zo super goed geslapen... Vanmorgeno ntbeten met een ananassapje! mmmmm!!!

Dan is Amadou ons komen oppikken om naar la langue de barberie te gaan. Onderweg aapjes gezien en 't een en 't ander te weten gekomen over spirituele bomen met slechte gesten en zo.

Dan aangekomen en de pirogue (zo'n bootje van hier) op. Anderhalf uurtje varen en vogels zien. Ik zelf vond het best leuk, anderen vonden het dan weer saai.

Terug in het hotelletje lekkere 'croque monsieur' gegeten (gemaakt met stokbrood). We wouden na de middag naar het centrum gaan, maar het was ons wat te warm, dus hebben we eerst wat gezwommen! Zelfs dat was warm, maar deed toch deugd! Had me uit de boekencollectie van het hotel een franse Lucky Luke (nitroglycerine) genomen en heb in de schaduw wat zitten lezen met af en toe een verfrissende plons in het water.

Om 17u taxi's genomen naar het centrum, een hele belevenis op zich met die wrakken van auto's hier. Komen precies allemaal recht van het autokerkhof! Kapotte ramen, spiegels, zetels, carosserie, ... het enige wat die dingen toevallig nog doen is rijden!

In het centrum waren we nog maar net uitgestapt of we waren al omsingeld door allemaal mensen die wel iets wouden verkopen... op de duur is dat dus echt wel irritant, je kan nooit eens rustig je gangetje gaan of gewoon rustig naar iets kijken. Enfin, ze zijn ons dus de hele tijd blijven volgen!

Nog wat geld gewisseld, kaartjes gekocht en dan een kettinkje gekregen als teken van vriendschap van iemand... yeah sure, uiteraard werden we later naar zn winkeltje geleid en was het natuurlijk de bedoeling dat we iets zouden kopen. Nu ja, die had dus écht wel niets wat ik ook maar een beetje mooi vond, dus wou mn kettinkje gewoon terug geven (was niet eens mooi), maar dat wou hm dan toch ook weer niet... enfin, echt vervelend.

Dan naar de markt (nog steeds met een bende verkopers achter ons aan) 'toubab' 'toubab', enorme drukte, enorm lawaai. Niet echt aangenaam, maar zeker eens de moeite om te doen! Tot we dan een hele drukke straat moesten oversteken en Evelien haar GSM gestolen werd... Het was iemand met iets wit aan, maar ja, nog even gezocht en naar die gsm gebeld, maar te vergeefs natuurlijk... pfff!

Nog enkelen een outfit gekocht voor de discotheek vanavond en weer enkele wrakken in, terug naar het hotel waar er lekker pizza op ons stond te wachten.

Dan nog een plonsje in het zwembad en ondertussen zijn Babou, Etienne en Modou ook terug bij ons (de mannen van op de boot in Sine Saloum in het begin van onze reis). Ze hebben hun djembe's bij en de sfeer zit er weer dik in! Toch pas ik sevens voor de disco! Ben moe en geef er niets om. Griet gaat ook niet mee.

Beetje proberen bij te slapen dus! Morgen dagje vrij, misschien ga ik met Evelien beeldhouwen! slaapwel!

Geplaatst door fiezel 8:45 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

13/09/2008

naar peuldorp

Na 2.5u was het busje gisteren 'gerepareerd', toch voelde ik me nog niet echt op mn gemak er in, wegens rare geluiden! In het volgende dorpje stopten we aan een tankstation voor water, maar ze hadden ook ingepakte ijsjes, feest! Een soort witte 'magnum'! Gesmaakt! Nog een sprite mee en weer verder.

Onderweg nog gestopt aan een sjieke baobab boom, helemaal hol. Ons busje maakt weer een raar geluid, maar volgens de chauffeur is er geen probleem... hmmm! Zal toch blij zijn als we er mee in St Louis geraken zonder kleerscheuren!

Aangekomen in een peuldorp, ligt me beter dan het vorige dorp eigenlijk. Op padden na ook geen beestjes gezien en weer buiten geslapen. De kinsdjes zijn wel enorm plakkerig hier en dat irriteert best wel.

Bij aankomst gregen we verse melk, het rijkste wat ze hier hebben. Dat is een gewoonte van de peul als ze bezoek krijgen, bieden ze hun rijkste bezit aan. Gezien onze darmpjes en maagjes dat hier eigenlijk niet mogen, heeft onze gids maar met hen gedronken op onze gezondheid.

's Avonds nog naar het dichtsbijzijnde stadje gereden om weer maar ns rijst met ajuinensaus te eten. Had geen honger!

Dan buiten ons muskietennetten geïnstalleerd en redelijk goed geslapen, al was het énorm vochtig en was 's ochtends alles nat! Nu net ingepakt en ontbeten (stokbrood met confituur) en sevens gaan we naar de markt. Daarna bezoeken we nog 2 andere peuldorpjes en rijden we door naar St Louis! douchen dus vanavond! zalig!!!

Ondertussen ook even naar papa gebeld voor zijn verjaardag, die zat bij elke, dus daarna ook nog eens naar mama gebeld die aan het werken was. Deed deugd om even het thuisfront te horen! Vlak daarna zijn we uit het peuldorpje vertrokken naar de markt.

Dat was écht niet tof! De drukte, de geuren, de hitte en Amadou die per sé bij elk kraampje wou zeggen wat er allemaal lag... Blij dat we terug aan het busje waren!

Door naar een meer, maar niemand had eigenlijk zin uit te stappen, we zagen het zo ook en veel meer dan 'een meer' was er niet te zien! ;-)

Volgend dorpje was wel gezellig, alé, ze doen daar aan landbouw en omdat ze dan niet heel de tijd gejaagd achter hun dieren aan zitten zijn de kinderen ook veel rustiger, we werden niet aangeklampt en ze wachtten deze keer mooi hun beurt af voor een ballonnetje!

Thee gedronken met de mensen daar (alé, ik niet want lust dat niet). Normaal drink je er hier drie: 1e zo bitter als de dood, 2e zo zacht als het leven en 3e zo zoet als de liefde. Gezien we niet al te veel tijd hadden (thee maken en drinken neemt hier tijd in beslag!!!) hebben we de tweede overgeslagen.

Doorgereden, pasta picknick onder een boom onderweg. Alhoewel de pasta al uren stond warm te worden in ons busje en niemand er echt zin in had, was het best wel lekker eigenlijk! Nog wat vogeltjes bestudeerd die een nestje aan het maken waren en weer verder.

Nog 1 heel arm dorpje bezocht met een gigantisch oude, maar ongebruikte moskee. De armoede was hier echt enorm, fotootje trekken was ongepast geweest dus achterwege gelaten. Wel van de mensen zelf, die maar al te blij waren met wat eten en ballonnetjes die we ze gaven!

Dan door naar St Louis, hier keken we stiekem allemaal wel een beetje naar uit! Bij aankomst in ons hotelletje (Oasis: http://oasis-fishing.ifrance.com ) had je ons moeten horen! We leken wel een bende kleine kinderen die voor het eerst in vijf jaar een snoepje kregen!) Zalig zwembadje, sanitaire blok met normale wc's en douches en eenvoudige hutjes per 4) Als gekken zijnw e het zwembad in gesprongen, en bij iedereen die na het inspringen boven kwam, kwam er een welgemeende 'oooooooh' uit! :-) Echt super!

Sevens gaan we eten, nog eens aan een tafel met stoelen en een bord met bestek! Spaghetti en pannenkoekjes als dessert! Bangelijk! Nu nog even douchen! (al is het meeste vuil al in het zwembad achter gebleven... oeps!)

Geplaatst door fiezel 8:08 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

11-12/09/2008

op weg naar Lompoul

Het eten gisterenavond heeft gesmaakt: spaghetti! Daarna zalig gedouched en met twee onder een veel te klein muskietennet gekropen. Ondanks de airco toch niet zo super goed geslapen, eigenlijk echt niet goed!

Elena verjaart vandaag, 23. Zelf zou ik hier niet graag verjaren denk ik.

Sevens trekken we verder met onze nieuwe gids: Amadou. Ziet er heel vriendlijk uit, net zoals iedereen eigenlijk die we hier al ontmoet hebben.

We bezoeken Touba met zijn moskee: lange rok en hoofddoek dus! Daarna gaan we inkopen doen om te schenken aan het dorpje waar we vannacht mogen overnachten. Het busje van Amadou heeft geen airco, dus dat belooft!

Ondertussen is de elektriciteit hier ook uitgevallen... hier besef je pas wat een luxe wij gewoon zijn en wat het is om stromend water en elektriciteit te hebben! Het zijn ongelooflijke ervaringen die je meemaakt, maar we zijn onze luxe echt te gewoon! De hitte speelt me parten! Nu op naar de heilige stad, ben benieuwd naar de moskee!

14u30: we zitten ondertussen ergens op een dak te wachten op ons eten. Het busje van Amadou ish eel wat minder dan we gewend waren bij Doudou, geen airco en de chauffeur is een pak roekelozer!

Onderweg naar Touba eerst even gestopt aan een andere moskee. Lange rokken aan, hoofddoek op, schouders bedekt. We zien er grappig uit in onze outfits! Een 50tal kinderen vlogen op ons af 'Toubab' 'Toubab' (blanke), eigenlijk echt irritant, want we kunnen ze niets geven, anders staat binnen de korste keren de hele stad rondom ons! Gewoon tot aan de ingang gewandeld en terug. Opnieuw busje in en warme hoofddoek uit!

Nog eens tegen gehouden door de politie, gebeurt hier wel vaker. Ze lijken me niet helemaal correct (beetje corrupt, maar zeker ben ik daar natuurlijk niet van...) In elk geval zijn we een 'transport exeptionel' en doen ze altijd lastig. Na een tijdje stapt de chauffeur dan uit (en neemt zijn geld mee) en dan zien we even niet wat er gebeurt, maar vijf minuten later mogen we plots verder rijden... ahum...

Onderweg gestopt in een winkeltje: feest! chips en frisse fruitsap gekocht... hmm, tegenvaller, net fanta zonder prik!

Dan de moskee van Touba: bombastisch! Marmer, groots, rijk! Een schril en pijnlijk contrast met de omgeving eigenlijk. Hier lijkt het nóg armer dan voorheen!

Bezoek aan de moskee was eens fijn om te zien, maar als niet islam mensen mochten we niet echt binnen. De rok en de hoofddoek zorgden voor een immense hitte! We naderen de kust nu terug, dus het windje is terug en dat doet deugd!

Het lijkt alsof de warmte mijn verslagje overheers, maar om even een voorbeeldje te geven: de doorzichtige nagellak op mijn vingers was de eerste dag al gesmolten, alle vuil plakte er in! Afkrabben dus maar! (best een pijnlijke onderneming!). Ook mn gsm moet er aan geloven, stukje plastiek aan de rand helemaal gesmolten! Met andere woorden, de hitte is niet te beschrijven, maar is het is écht wel warm (en vochtig) hier! St Louis zou ietsje 'frisser' zijn, nog 2 nachtjes buiten slapen eerst!

Ondertussen gegeten, niet zo lekker, maar toch wat rijst op! Sevens nog een half uurtje en dan zijn we er... We gaan nog wandelen in de duinen vandaag. Elena wordt 23 en heeft net fruit gekregen, we zullen eens proeven!

Een half uurtje later zijn we aangekomen in Lompoul, een klein huttendorpje met een waterput. Nog een andere jokergroep (avontuur) tegen gekomen die de reis in de andere richting doen, wel tof! Even spelen met de kindjes en de ballonnen die we bij hadden en dan klaar voor een duinenwandeling. Een dik uur wandelen voor een prachtig woestijnachtig uitzicht! Dan nog een uur terug terug wandelen, ondertussen was het al donker.

Amadou is niet echt ondernemend, dus zaten we daar maar wat te zitten. Na een tijdje water opgepompt (met emmer naar boven uit de waterput) Beetje afgespoeld, maar het is hier allemaal los zand, dus ja...

Dan gepicknickt buiten, gewoon broodje met smeerkaas en met tonijn. Het zand zat vol kevers, dus ik was weer niet gerust in mn nachtrust! Toch geïnstalleerd geraakt, maar veel wakker geweest. Het waait hier dan wel, maar toch had ik het snikheet! Dan opstaan, bikini aan, want we gaan naar de zee! Joepie!

Maar ondertussen dus nog het recht-uit-mn-bed-gevoel. Voel me vies, écht vies, alles plakt, ik hang vol zand, gemengd met deet, zonnecreme en zweet.

Net even gespeeld met de kindjes en nu zitten ze hier achter mij op een rijtje te kijken wat ik aan het doen ben. Best wel schattig. Ze vragen om ballonnen, maar iedereen wil er dan een. Gisteren was het ook ruzie, tot ze er allemaal eentje hadden. Nu niet, nu geen zin!

Nog geen Amadou te zien... we willen vertrekken!

Ondertussen dus verder gereisd, plaatsje bezocht waar ze plantjes stekken om zo de natuur in stand te houden, en dan naar het strand! (eerst was er sprake van te voet, maar gelukkig was het met het busje! -> 7km!!!) Daar aangekomen werden we overvallen door een imens indringende geur van rotte vis! Voor we het strand konden bereiken moesten we over de vismarkt! BAH! Wat verder gewandeld en ons in de schaduw gelegd. Even de zee in, deed goed! Gigantische golven en stromingen wel! Oppassen geblazen dus!

Nog wat gelegen en terug het busje in met als plan in een dorpje te stoppen vor picknick... zo ver zijn we helaas niet geraakt: roulement rechter voorwiel kapot! Hier staan we nu, in de blakende zon, te wachten tot de chauffeur terug is met een mechanieker en een ondereel... Kan nog effe duren dus! En ondertussen is het in België bijna mosseltjestijd voor papa's verjaardag!!! grrr ;-)

Geplaatst door fiezel 7:34 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

9-10/09/2008

Kaolack

Even niet geschreven, ziek geweest!

Eergisterenavond lekker gegeten: auberginebeignets en pasta met vis. Als dessert een lekker pannenkoekje. Gisterenochten wel enorm mottig wakker geworden en dus niet mee op dauwtrip geweest. Een uurtje extra geslapen. Met de dauwtrip had ik niet echt veel gemist naar het schijnt, maar het uurtje extra slaap had ook niet echt veel geholpen. Sinds middernacht was er geen elektriciteit meer en dus ook geen ventilator!

Er waren nog anderen zieken, dus waarschijnlijk toch iets niet ok met het lekkere eten!

Het busje op, maar de wegen zijn hier zo slecht en ik was al niet 100% dat de Touristil niet meer echt hielp! aangekomen in een lepradorpje: Masse heft er een steenfabriekje opgericht mbv 'bouworde' uit België. Er is ook een soort 'rusthuis' voor oude mensen die lepra hadden.

Ben daar even niet goed geworden en de rit naar onze slaapplaats bij Masse thuis in Kaolack was een hel. Aangekomen direct op een matras gaan liggen en me écht slecht gevoeld... moeilijk ademen, spierpijn, mottig! De rest is nog wat dorpjes gaan bezoeken, maar gezien er één een 42km van hier lag heb ik gepast, samen met Jorien en Iris, die zich ook niet ok voelden. Gewoon echt ziek op die matras gelegen.

Op een gegeven moment ging het écht niet meer en heeft Doudou (onze chauffeur van de voorbije dagen) me in een jeep met airco gelegd. Dat deed wel deugd en ik ben hem énorm dankbaar daarvoor!

Daarna terug de kamer in, écht niet goed! Met veel moeite me buiten op het dakterras geinstalleerd, dafalgan op en nat van het zweet uiteindelijk in slaap gevallen.

Vanmorgen toch ietsje beter, niet 100%, maar vooral de warmte speelt me parten! Toch een broodje met choco gegeten en mee gebatikt: mooie paarse doek gemaakt!

Nu ziti k voor de ventilator te schrijven (zolang er stroom is), sevens na het eten rijden we verder, 60km, ik zie er tegen op! Met die wegen hier is het onvoorspelbaar hoe lang we er over zullen doen (2u? 3u?) Hopelijk doet de Touristil zijn werk deze keer!

Vannacht slapen we in een hotelletje, dan 2 nachten in dorpjes... Ik kijk uit naar St Louis nu ik me zo slap voel. Daar zou het ietsje luxueuzer zijn!

Ondertussen zijn we aanekomen in Djourbel: plots stopte het busje en wij allemaal 'huh, waarom stoppen we?' antwoord: 'we zijn er' ;-) ahum, ok dan! Kamers verdeeld (lig samen met Griet). Doeken aan de muur om schimmel te bedekken en een 'badkamertje' van 2m² met lavabo, toilet en douche!!! Enfin, kastje in de muur ontdekt: airco!!! feeeeest!!! Niet alle kamers hebben airco, dus we hebben geluk!!!

Net 2 watermeloenen gekocht voor 1600 CFA (ongeveer 2 euro), maar volgens de eigenaar hier hebben we 1000 CFA te veel betaald! Nu ja, het heeft gesmaakt!

Om 20u gaan we eten en komt Amadou, onze gids voor de komende 2 dagen.

Geplaatst door fiezel 3:25 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

08/09/2008

naar Missira

Het was gisterenavond al serieus donker toen we aankwamen op het eilandje. Kamvuurtje gemaakt en terwijl Babou voor het eten zorgde en de anderen muziek maakten, installeerden wij onze muskietennetten. Grote spin gezien , dus ik was al onrustig!

Lekker gegeten: tomaat, 'frietjes' en een lekker sausje. Er waren ook gamba's, maar dat lust ik natuurlijk niet! Na het eten ben ik direct onder mn muskietennet gekropen. De lange broek en de kousen waren al snel uit wegens: te heet! Toch nog een paar beten bij gekregen, jeuken dat die dingen doen!!!

Vandaag nog wat op de boot. Eerst bezoeken we hier nog een baobabbos, daarna bezoeken we Toubacouta, het dorpje waarvan het schooltje gestuend wordt door 'klimop' in Ravels-Eel! Daarna is het koers zetten richten onze slaapplaats van vannacht: een 'gite' wat het ook mag zijn!

Ondertussen is het 17u, het baobab-'bos' was meer een dichtbegroeide plaats waar hier en daar een baobab stond. In het begin heel tof, naarmate het later, warmer en dichter begroeid was, was de fun er wel af! Maar, weer een ervaring rijker!

Dan alle bagage het bootje op en richting Toubacouta!

Vandaag heel bewolkt, maar af en toe brandt de zon onze huid weer rood! In Toubacouta eerst een cafeetje gedaan. Zalig! In de schaduw, onder de ventilator een frisse cola! Daarna naar het schooltje dat met de hulp van mijn kleuterklas-schootje in Ravels-Eel zijn huidige vorm heeft. Grappig om de naam van mijn dorpje hier op een huisje geschilderd te zien staan. De zon bakt. Nog even lange rokken kopen voor hen die dat nog niet hebben en dan terug naar ons bootje.

In Toubacouta ook nog met een jongen gepraat die België kende, hij is een supergoede djembe speler en heeft op couleur café gespeeld!!! Grappig, hij kon zelfs wat Nederlands!

Het bootje naar Missira. Aangekomen zouden we ongeveer 2 km moeten stappen. Ja watte, ongeveer 4km of zo in de vlakke zon met al onze bagage! Pijn gekregen aan m'n linker long, afgezien! Aangekomen supergoed gesoigneerd geweest door Griet en Evelien, echt super! Nu nog een lichte pijn bij het inademen, maar het trekt wel weg!

Onze slaapplaats hebben we nog niet gezien: we zijn bij het aankomen 'gecrashed' op de banken onder een afdak hier en een beetje later is het beginnen gieten! Wat een timing: niet op de boot, niet vannacht toen we buiten sliepen, maar net als we droog zitten! Zalig! Nu kamers kijken!

19u30, de kamers dus. Echt wel ok! slaap met Leen en hebben badkamer en appart toilet. Hele constructie gemaakt om ons muskietennnet op te kunnen hangen! Net gedouched, met de pillamp, want electriciteit is er pas vanaf 19u15, nu dus! Het is terug beginnen regenen, maar deze keer niet zo hard! Sevens een 100tal meter door het bos wandelen voor het avondmaal. Daarna vroeg bedje in want morgenvroeg om 6u is er een dauwtrip gepland!

Ik hoor de aapjes en de papegaatjes nu hier in de boom, ik hang vol deet tegen de muggen, maar voor de eerste keer niet gemixt met zweet! Hopelijk kan ik vannacht goed slapen! De ventilator doet het, maar het lijkt of die elk moment kan gaan vliegen!

Geplaatst door fiezel 2:45 Gearchiveerd in Senegal Reacties (0)

(Berichten 6 - 10 uit 15) « Pagina 1 [2] 3 »